
De Baadster
Beluister het onderstaande artikel
De laatste zonnestralen schitteren dagelijks over deze bronzen dame. Sinds 1960 tuurt de gracieuze baadster over het Lelyplantstoen, vlak achter Museum Cobra. De Baadster is naakt. En dat is voor een kunstwerk uit die tijd bijzonder te noemen.
Kunstenaar Charles Weddepohl was opgeleid als tekenaar. In 1927 opende hij zijn eigen atelier in Amsterdam. Zijn tekeningen werden echter nooit populair. Weddepohl ontwikkelde zich vervolgens langzaam als beeldhouwer. Bekend werd hij vooral van de vele paarden en naakte vrouwen, die hij maakte. De Baadster is er daar één van.
Dat je het werk van Weddepohl pal achter Museum Cobr…
Beluister het onderstaande artikel
De laatste zonnestralen schitteren dagelijks over deze bronzen dame. Sinds 1960 tuurt de gracieuze baadster over het Lelyplantstoen, vlak achter Museum Cobra. De Baadster is naakt. En dat is voor een kunstwerk uit die tijd bijzonder te noemen.
Kunstenaar Charles Weddepohl was opgeleid als tekenaar. In 1927 opende hij zijn eigen atelier in Amsterdam. Zijn tekeningen werden echter nooit populair. Weddepohl ontwikkelde zich vervolgens langzaam als beeldhouwer. Bekend werd hij vooral van de vele paarden en naakte vrouwen, die hij maakte. De Baadster is er daar één van.
Dat je het werk van Weddepohl pal achter Museum Cobra vindt, is bijzonder. In de beeldende kunst woedde namelijk na de Tweede Wereldoorlog een felle discussie tussen figuratieve en abstracte kunstenaars. Vooral na de bekende experimentele tentoonstelling van Cobra in 1949 in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Weddepohl verwierp de abstracte kunst, al waren zijn eigen beelden ook niet altijd hyperrealistisch.
Niet naakt
Rond 1960 is De Baadster op deze plek neergezet. Omdat Weddepohl’s mensfiguren vaak naakt waren, gaven gemeenten en andere organisaties de kunstenaar in die tijd maar zelden opdrachten. Soms werden zijn naakte beelden zelfs beschadigd. Het bekende ‘Meisje met veulen’, dat in 1955 in Hollandsche Rading werd geplaatst, kreeg om beschadiging te voorkomen, dan ook een rokje aan. Dat Amstelveen deze naakte zonnebadende vrouw in die tijd wél een plekje gaf, is dan ook bijzonder te noemen.
In totaal maakte Weddepohl zo’n 450 kunstwerken. Vaak gebruikte hij daarvoor chamotte, een soort gebakken klei. Ook De Baadster is ooit gemaakt in chamotte. Helaas is dat beeld tijdens het vervoeren naar Amstelveen beschadigd geraakt. Het is later vervangen voor deze bronzen variant.
Aandacht
Hoewel naakt een typisch kenmerk is voor het werk van Weddepohl is De Baadster ook regelmatig aangekleed te bewonderen. Buurtbewoners gebruiken dit kunstwerk als aankleedpop voor feestdagen als Koningsdag en Kerst. Maar ook om aandacht te vragen voor wereldwijde problemen. Zo kreeg de badende vrouw meerdere malen een oranje jurk aan, vanwege de wereldwijde ‘Orange the World’- campagne van de Verenigde Naties. Tijdens deze actie wordt aandacht gevraagd voor het stoppen van geweld tegen vrouwen.
Weddepohl beëindigde noodgedwongen zijn carrière in 1969, wegens de ziekte van Parkinson.
Kunstenaar: Charles Weddepohl
Locatie: Doctor C. Lelyplantsoen
Jaar: 1960