Schaftende Arbeiders
Luister naar het onderstaande artikel
Twee pauzerende arbeiders staren de voorbijgangers aan. Ze zijn schetsmatig maar herkenbaar weergegeven. De levendige modellering van het bronzen oppervlak doet denken aan potloodstrepen. Hans Bayens, die ook schilderde, besteedde veel aandacht aan het alledaagse van zijn figuren. Zijn stijl wordt vaak impressionistisch genoemd. Beroemde beelden van hem zijn het portret van Multatuli en Nescio’s Titaantjes in Amsterdam.
De Amsterdamse kunstenaar Hans Bayens (1924-2003) wordt ook weleens ‘de beeldhouwer van de Nederlandse literatuur’ genoemd. Bayens portretteerde dan ook een groot aantal auteurs, onder wie schrijver Eduard Douwes Dekker (beter bekend als Multatuli) en dichter Herman Gorter.
Naast portretten waren vooral de scènes…
Luister naar het onderstaande artikel
Twee pauzerende arbeiders staren de voorbijgangers aan. Ze zijn schetsmatig maar herkenbaar weergegeven. De levendige modellering van het bronzen oppervlak doet denken aan potloodstrepen. Hans Bayens, die ook schilderde, besteedde veel aandacht aan het alledaagse van zijn figuren. Zijn stijl wordt vaak impressionistisch genoemd. Beroemde beelden van hem zijn het portret van Multatuli en Nescio’s Titaantjes in Amsterdam.
De Amsterdamse kunstenaar Hans Bayens (1924-2003) wordt ook weleens ‘de beeldhouwer van de Nederlandse literatuur’ genoemd. Bayens portretteerde dan ook een groot aantal auteurs, onder wie schrijver Eduard Douwes Dekker (beter bekend als Multatuli) en dichter Herman Gorter.
Naast portretten waren vooral de scènes uit het dagelijks leven kenmerkend voor de kunst van Bayens. Zoals een vrijend paar, dat nog altijd te zien is in de binnenstad van Purmerend, Dikkertje Dap op de nek van de giraf in Kapelle en meester Theo Thijssen met zijn leerling in het centrum van Amsterdam.
De mens en het menselijk leven staan in vrijwel al Bayens’ kunstwerken centraal. Hij verdiepte zich graag langdurig in zijn onderwerpen. Door te observeren leerde hij alle specifieke eigenschappen van de mens goed kennen. Bayens was dan ook een typisch impressionistische beeldhouwer. Deze Schaftende arbeiders op de Van der Hooplaan zijn daarvan een duidelijk voorbeeld. Twee mannen die tijdens hun lunch genieten van hun rust, terwijl ze over de Van der Hooplaan turen. Een herkenbaar moment voor velen.
Verplaatst
Dit bronzen beeld heeft niet altijd op deze plek gestaan. In het jaar van aanschaf, 1962, werd het tussen de struiken langs de Dr. Plesmansingel in de wijk Keizer Karelpark geplaatst. Als het begon te schemeren zouden deze twee mannen, zittend tussen de bosjes, er verdacht echt uit gezien hebben en joegen ze menig wandelaar de stuipen op het lijf. Toch zou dat niet de reden zijn geweest het beeld te verplaatsen. Volgens de krant De Tijd (uit 1968) heeft Hans Bayens er zelf, na een bezoek aan Amstelveen, voor gezorgd dat de schaftende mannen een andere plek kregen. “Die gasten willen toch niet naar de eenden staren, die willen naar de meiden fluiten”, zou de kunstenaar hebben gezegd. Waarna het werk verplaatst is naar de drukke Van der Hooplaan.
Kunstenaar: Hans Bayens (1924-2003)
Jaar: 1962