Paneel 7 Patrimonium
Vanaf 1915 werd het een stuk drukker op de Nieuwe Karselaan. Nu een spoorlijn was aangelegd, konden Amstelveners met de trein naar het Haarlemmermeerstation in Amsterdam. Winkeliers en ondernemers wilden graag een stek op deze verbindingsweg naar het station, halte Karselaan. Smederij Klück zit er zelfs nu nog, sinds 1922 gevestigd op dezelfde plek. In de buurt rondom de spoorlijn bouwde de protestants-christelijke woonstichting Patrimonium meer dan 300 woningen. Het waren betaalbare huizen voor arbeiders, dus niet te groot en zonder douche. Je opfrissen deed je in het badhuis aan de Molenweg. Voor 25 cent had je 20 minuten om je te wassen, met warm water!
Geschutstorens
Tijdens de oorlog bracht de spoorlijn d…
Vanaf 1915 werd het een stuk drukker op de Nieuwe Karselaan. Nu een spoorlijn was aangelegd, konden Amstelveners met de trein naar het Haarlemmermeerstation in Amsterdam. Winkeliers en ondernemers wilden graag een stek op deze verbindingsweg naar het station, halte Karselaan. Smederij Klück zit er zelfs nu nog, sinds 1922 gevestigd op dezelfde plek. In de buurt rondom de spoorlijn bouwde de protestants-christelijke woonstichting Patrimonium meer dan 300 woningen. Het waren betaalbare huizen voor arbeiders, dus niet te groot en zonder douche. Je opfrissen deed je in het badhuis aan de Molenweg. Voor 25 cent had je 20 minuten om je te wassen, met warm water!
Geschutstorens
Tijdens de oorlog bracht de spoorlijn de wijk soms in gevaar. Er reden treinen met afweergeschut en munitie voor Duitse militairen die Schiphol bewaakten. De geschutstorens vlak achter Patrimonium bulderden regelmatig. In februari 1945 probeerde een Engelse bommenwerper deze belangrijke spoorlijn te vernietigen. Dat ging gruwelijk mis. De bommen kwamen neer op woningen aan de Charlotte de Montpensierlaan. Er vielen 11 doden en 60 gewonden, van wie velen in de maanden daarna alsnog bezweken.