Dankende actrice

Beluister het onderstaande artikel 

Je kijkt naar de laatste minuten van een voorstelling. Het werk van de theatermaker zit erop en het is tijd voor bloemen en applaus. Deze ‘Dankende Actrice’ ontvangt haar waardering met open armen. Het robuuste bronzen beeld, vlak voor Schouwburg Amstelveen, herinnert voorbijgangers en Stadsplein-bezoekers aan de magie van theater en performance.

In 1980 werd dit kunstwerk van Theo van der Nahmer geschonken aan de gemeente Amstelveen door Stichting Beeldende Kunst Amstelveen, vanwege het vijfjarig bestaan van het toenmalige Cultureel Centrum Amstelveen, inmiddels Schouwburg Amstelveen. De toneelspeelster Josephine van Gasteren kreeg destijds de eer het beeld officieel te onthullen.

Haags
Kunstenaar Theodorus Jacobus van der Na…

Beluister het onderstaande artikel 

Je kijkt naar de laatste minuten van een voorstelling. Het werk van de theatermaker zit erop en het is tijd voor bloemen en applaus. Deze ‘Dankende Actrice’ ontvangt haar waardering met open armen. Het robuuste bronzen beeld, vlak voor Schouwburg Amstelveen, herinnert voorbijgangers en Stadsplein-bezoekers aan de magie van theater en performance.

In 1980 werd dit kunstwerk van Theo van der Nahmer geschonken aan de gemeente Amstelveen door Stichting Beeldende Kunst Amstelveen, vanwege het vijfjarig bestaan van het toenmalige Cultureel Centrum Amstelveen, inmiddels Schouwburg Amstelveen. De toneelspeelster Josephine van Gasteren kreeg destijds de eer het beeld officieel te onthullen.

Haags
Kunstenaar Theodorus Jacobus van der Nahmer werd op 11 juni 1917 geboren in Den Haag. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in zijn geboortestad, waar hij leerde over schilder- en beeldhouwkunst. Theo van der Nahmer groeide uit tot een van de bekendste Haagse kunstenaars. Nog steeds zijn tal van zijn werken in de Hofstad te vinden.

Zijn grootste bekendheid heeft Van der Nahmer verworven met zijn bronzen beelden. Maar eerder werkte hij veel in steen. “Met steen ben ik opgehouden, omdat het niet meer te betalen was”, zo zei Nahmer in een interview voor het blad van de kunstenaarssociëteit Pulchri in 1982. Andere bronnen laten weten dat Nahmer het uithakken van steen ook zeer arbeidsintensief vond. Hij stapte over op de cire perdue-methode, waarmee hij het beeld in was vormde en later afgoot in metaal. Met deze manier van werken kon hij ook meer detail aanbrengen in zijn beelden. Veel van zijn bronzen beelden hebben een expressieve, bijna schetsmatige kwaliteit, wat zijn kunst een tijdloze en gevoelige uitstraling geeft. Ze worden ook wel ‘spooksels’ genoemd, vanwege hun fijne, ongrijpbare en lichte uitstraling.

Kunstenaar: Theo van der Nahmer
Locatie: Stadsplein 100
Jaar: 1980

Neem alvast een kijkje


Locatie